اولین ویژگی مورد توجه در یک ساختمان ، نمای آن ساختمان است. نمای ساختمان نماد اصلی ساختمان و وظیفه زیبایی و جذابیت را ایفا میکند. انتخاب نوع مصالح برای اجرای نما توسط سازندگان پروژه های ساختمانی به عواملی همچون سلیقه افراد ، بودجه ، موقعیت جغرافیایی ، شرایط آب و هوایی و تعداد طبقات بستگی دارد. در زیر به معرفی انواع نمای ساختمان، کاربرد ها و قوانین استفاده از آنها با موقع اجرا با داربست فلزی اشاره می نماییم. با ما همراه باشید.

نمای آجری 

اگر تصور شما از نمای آجری صنعتی، همان آجرهای پهن و کج زرد رنگ است، کاملاً در اشتباه هستید. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان با واردات تکنولوژی‌های متعدد در صنعت آجر به مصالح نوینی دست پیدا کرده‌اند که ازلحاظ سایز و کیفیت یک‌ سر و گردن نسبت به محصولات قدیمی بالاتر هستند. نمونه این محصولات، آجرهای رنگی و نسوز است. آجرهای رنگارنگ در سایز و مدل‌های متنوع می‌تواند نماهای زیبایی را برای ساختمان ایجاد کند.

مزایای نمای آجری

مزایای این نوع نما شامل عایق صوتی، طول عمر بالا، عایق حرارت، استحکام بالا در برابر شرایط جوی، سرعت اجرای بالا، حمایت از محیط‌ زیست (به علت ساختار طبیعی آن)، عدم ایجاد ضایعات ساختمانی و سروصدا، حفظ هویت تاریخی کشور، کاهش اتلاف انرژی، امکان ترمیم و نوسازی ساختمان‌های قدیمی است.

معایب نمای آجری

سیستم اتصال قدیمی به ‌نما باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله افزایش وزن ساختمان، اتصال ناقص به دیوارهای اصلی ساختمان و خطرات آن در زمان زلزله است؛ اما روش‌های نصب جدید، در داربست سیما سازان باعث شده است تا علاوه بر استفاده بهتر از این مصالح ساختمانی، معایب روش‌های سنتی نیز به‌طور کامل برطرف شده و بازدهی ساختمان‌هایی که با اجر ساخته می‌شوند بیشتر شود.

 نمای سرامیکی

امروزه نمای سرامیک به یکی از انواع نماهای پر طرفدار در طراحی ساختمان تبدیل شده است. به طور کلی سرامیک نما با دو روش نصب خشک یا مهار شده و روش نصب تر یا چسبانده شده صورت می گیرد.

مزایای نمای سرامیکی

استفاده از نمای سرامیکی مزایای بسیاری دارد از جمله اینکه در برابر یخ زدگی مقاومت خوبی دارد و عایق رطوبتی و ضد حریق محسوب می شود. همچنین نمای سرامیکی از طرح و رنگ متنوعی برخوردار بوده و قیمت مناسبی نیز دارد.

معایب نمای سرامیکی

در کنار این مزایا، نمای سرامیکی معایبی نیز دارد از جمله اینکه استفاده از آن در نمای ساختمان هایی که در مکان های شلوغ قرار دارند، توصیه نمی گردد؛ زیرا نور را به شدت بازتاب می دهد. نصب داربست فلزی برای اجرای نمای سرامیکی بسیار مناسب بوده و میتوانید با خرید داربست بهترین ایمنی داربست را داشته باشید.

بیشتر بخوانید...
پله داربستی

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

ورق آلومینیوم کامپوزیت در حقیقت ترکیب لایه‌ای متریال‌هایی مانند پلاستیک فشرده و یک ‌لایه نازک چند میلی‌متری از فلز آلومینیوم است. رنگ ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت عموماً به‌صورت آزادانه اجرا می‌شود و دارای طیف وسیعی از رنگ‌ها برای فرآورده کردن نیاز مشتری است. این نما یکی از پرکاربردترین نمای به‌کاررفته در ساختمان است.

مزایای کامپوزیت

سبک بودن نمای کامپوزیت، سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری و عایق صوت بودن، تنوع رنگ در نمای کامپوزیت، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، مقاوم در برابر زلزله، امکان آب‌بندی نما و سرعت اجرا از مزایای این محصول است.

معایب کامپوزیت

نمای کامپوزیت ازنظر صرفه اقتصادی کمی گران‌تر از نماهای عمومی دیگر است و دوام نسبتاً پایینی دارد

نصب و اجرای نمای سیمانی

سیمان یکی از مصالح ساختمانی پر کاربرد است که در اثر ترکیب با آب در مجاورت هوا خاصیت چسبندگی پیدا می کند ، نمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن در مقایسه با سایر نماها ارزان تر می باشد و سرعت اجرای این نما بالاست اما نمی توان برای نصب نما با داربست به هرکسی اعتماد کر شرکت داربست سازان با خطرات و خطاهای رایج داربست فلزی آشنا بوده و با انواع داربست طبق بودجه و مساحت ساختما با بهترین خدمت به شما ارائه میدهد.

نمای سیمانی انواع مختلفی دارد و با مصالح و ابزارهای مختلفی اجرا می شود که نمای کمچه ای، نمای کلنگی، نمای سیمان شسته، نمای سیمانی تخته ماله، نمای تگرگی، نمای ماهوتی، نمای تیشه ای یا نمای چکشی، نمای سیمانی آبساب، نمای موزائیک شسته، نمای سیمانی خراشی، نمای سیمانی کلاسیک یا نمای سیمانی رومی، نمای سیمانی طرح چوب، نمای سیمانی طرح سنگ و… از آن جمله اند

ویژگی های نمای سیمانی

در برابر هر گونه تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی مقاوم و ماندگار است

از بین دیگر نماها همانند نمای سنگی، نمای آجری، نمای بایرامیکس و موارد دیگر ارزان‌تر است

نمای سیمانی به ایجاد نمایی صاف و یکپارچه کمک می‌کند

به دلیل وجود سیمان،مقاومت بالایی نسبت به دیگر نماهای ساختمانی دارد

برای نمای کلاسیک فوق‌العاده قابل اجرا و زیبا است

نصب و اجرای نمای سنگ

نمای سنگی ساختمان از انواع نماهای بیرونی پرطرفدار هستند و از آنها اغلب برای نمای ساختمان های دوبلکس و چند طبقه و ویلایی و آپارتمان های لوکس استفاده می شود. سنگ به دلیل نما و رخی که دارد حسی از لوکس بودن و شکوه را القا می کند. با توجه به تمایل مردم و پیمانکاران برای طراحی و ساختن مجتمع های مسکونی با نمای لاکچری ، می توان قسمتی از محبوبیت استفاده از سنگ در نمای ساختمان را متوجه شد. در  نمای با سنگ موقع اجرای این کار با داربست فلزی حتما باید از تور ایمنی داربست استفاده کرد.

بیشتر بخوانید...
چه زمانی داربست ضروریست ؟

انواع سنگ نمای ساختمان

سنگ های نمای ساختمان از تنوع بسیار بالایی برخوردارند ، هر کدام از سنگ های مشخصات فنی ، ماندگاری، جلوه و مختصات خود را دارند ، سنگ مرمر ، سنگ های آنتیک (مصنوعی) ، سنگ تراورتن ، سنگ گرانیت ، سنگ لایم استون و سنگ مرمریت از جمله این سنگ ها میباشند

ویژگی های نمای سنگ

هزینه نگهداری کم

استقامت و دوام بالا

مقاوم به رطوبت

عدم تغییر رنگ

تنوع در رنگ و طرح

عمر طولانی در صورت نصب صحیح

عایق حرارت

قابل اجرا در همه سطوح

نصب و اجرای نمای کرتین وال و شیشه ای

نمای کرتین وال ساختمان از جمله پرطرفدارترین نمای ساختمانی است که در تمام ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … به چشم میخورد. این نوع نما که به نمای شیشه ای نیز معروف است نقش بسزایی در تامین نور برای فضای داخلی به عهده دارد.

انواع نمای کرتین وال و شیشه ای

هر کدام از نما های شیشه ای دارای مشخصات فنی ، جلوه و ویژگی های خود را دارند ، فریم لس ، شیشه اسپایدر و نمای کرتین وال از جمله نماهای شیشه ای محسوب می شوند

ویژگی های نمای کرتین وال و شیشه ای

برانگیختن حس زیبایی شناختی در مراجعین ساختمان

افزایش راندمان نور طبیعی و کاهش نیاز انرژی برق برای روشنایا

کاهش هزینه ساخت نما در نمونه های ۲ و ۳ جداره

کاهش وزن ساختمان

تهویه مطبوع طبیعی در نمونه های دارای تهویه مطبوع به منظور کاهش نیاز به انرژی برق برای ایجاد تهویه

افزایش سرعت اجرای نما موقع داربست زدن

کاهش آلودگی صوتی به دلیل ماهیت شیشه های چند جداره

افزایش دید ساکنان داخل ساختمان

نمای چوبی 

یکی از زیباترین نماهای ساختمانی، نمای چوبی است که این روزها در ساخت خانه های مدرن اجرا می شود.  چوب نما از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار می باشد.

از ویژگی های این چوب نما می توان به سختی بالا، مقاومت در برابر صوت، قابلیت شکل پذیری و برش کاری و تجدید پذیری اشاره کرد. چوب های فرآوری شده بهترین گزینه برای نما هستند؛ زیرا در برابر نفوذ حشرات، رطوبت و آتش سوزی مقاوم سازی می شوند و طول عمر نما را بالا می برند. نمای چوبی ترموود یا ترموود نما یکی از زیباترین و مقاوم ترین نماهای چوبی است.

ضوابط اجرایی نمای چوبی

اجرای نمای چوبی ساختمان نیز مانند سایر نماها دارای ضوابطی می باشد. مزایای استفاده داربست های فلزی در موقع نما زدن ساختمان بسیار است.

 

.

 

به این مقاله امتیاز دهید
به این مقاله امتیاز دهید