لوله‌ های داربست که بیشر برای داربست فلزی مورد استفاده قرار می گیرد، از یک استاندارد دقیق و درست پیروی می‌ کنند و بستگی به این‌ که چه کلفتی دارند، در 2 قسمت سبک و سنگین تولید می‌ شوند. جنس این لوله‌ های داربست اهمیت بسیار زیادی را به تدریج دارد و قطعا بیشتر از لوله ‌های صنعتی مورد استفاده واقع می ‌شود ولی در انتخاب آن ها ، پیرو فاقد شرایط محیطی و آب و هوایی است. لوله‌‌ صنعتی داربستی، که از جنس فولاد درزدار و بدون درز و یا گالوانیزه است که هیچ حالت ماده ایی داخل آن جا‌ به‌ جا نمی‌شود و می ‌تواند یا خیلی سبک یا سنگین باشد.

از بخش این نوع داربست ها در انواع و اجزا داربست سبک و سنگین و در استحکام ‌های 2، 5/2، 3 و 4 میلی‌ متر ایجاد می‌شوند یکی از مهم ترین پرکاربرد ترین ابعاد مورد استفاده آن سایز ۱۱/۲ اینچ که یا همان نمره ۵ است. علت پرکاربرد بودن و دلیل استفاده از این لوله‌ ها،که  تحمل نیرو های وزنی است و فقط کاربرد صنعتی را دارد. این نوع از داربست ها باید مقاوم باشند و ساخت آن به تَبَحُر زیادی نیاز دارد زیرا در صورت اُفول و فرو ریخته شدن یک داربست؛ احتمال خسارت های جانبی را وجود دارد. تعرفه لوله داربست بستگی به نوع ، استحکام و کلفتی و ابعاد آن متفاوت است.

ساختار های داربست از وصل کردن به لوله های داربستی ساخته می شود. که این نوع لوله ها توسط بست های ویژه ای به یکدیگر اتصال داده می شوند. لوله داربستی قاطعیت همان لوله های صنعتی به حساب می آید. در این نوع از بخش لوله ها هیچ گونه حالت ماده ایی انتقال داده نمی شود در غیر این صورت در جایگاه آزمایش ها آب یا گاز نیز قرار نمی گیرند.

بیشتر بخوانید...
اجرای داربست برج | اجرای داربست برج در تهران

 

نکته هایی که در موقع اجرای داربست , که باید دقت کرد

همینطور که سطح ارتفاع ساختمان ذکرشده به ندرت باشد در قسمت های داخلی که از لوله ها و داربست های سطح پایین و کوتاه که با وزن کم استفاده می شود. بیشترین ارتفاع مجاز این داربست ها تقریبا 3 متر می باشد. و در ساختمان های بلند از داربست هایی که با ارتفاع بسیار زیاد استفاده می شود. در این ساختار ها از لوله هایی محکمی که با قطر 5 سانتی متر و کلفتی حدودا 4 میلی متر استفاده می شود. برای اتصال دادن لوله داربست در این نوع از سازه ها از بست داربست استفاده می کنند.

یکی از نکته های امنیتی که در موقع کار با داربست لازم است احتیاط گردد که استفاده از کفش های غیر لغزشی می باشد. و همچنین در موقع کاری حتما باید از این نوع کمربند امنیتی استفاده بشود . و زمان ورود و خروج به صفحه ی کار نیز باید از طریق راه های صحیح و امنیتی صورت بگیرد. نردبان ورودی نیز به صفحه ی کار نیز باید حتما به طور قاطعیت به سکوی کار وصل بشود.

لازم به عمل ذکر شده است که حدودا 20 درصد از خسارات های ناشی از این ساختار ها در موقع نصب و برداشت آن می باشد. برای همین فراهم کردن صفحه ی کار متناسب برای کارگر از اجبارات مهم از نصب لوله های داربست می باشد. همچنین اگر صفحه های داربست در لوله های داربستی به خوبی با ریسمان یا تسمه درست وصل نشوند به همین سهولت سُر خورده و باعث خسارت های جدی در مواقع ساخت و ساز می شود. در همین واسطه بررسی دقیق این تخته ها قبل از اقدامات نصب از اجبارات امنیتی این ساختار ها است. بارگذاری بیش از حد بر روی این نوع از داربست ها نیز موجب خم شدن بسیار زیاد از تخته ها می گردد.

بیشتر بخوانید...
داربست چکشی و کاربردهای آن

اجزای لوله‌ های داربست

1- لوله های سراسری : لوله هایی به صورت افقی هستند که داربست را در طول کنترل کرده و برای تولید تکیه گاه و زیرتخته ای در طول ساختار نیز تولید می شود.

2-لوله های زیر تخته ای: این لوله ها همانطور که از نامش پیداست این است که به صورت سراسری در بخش ساختار ها ساخته شده که برای تکیه گاه صفحه ها نیز داربست به کار برده می شود.

3-ستون داربست:این ستون که از داربست تشکیل شده است  از لوله ایستاده که به صورت عمودی متکی بر کل سازه داربست را تولید می کند و وظیفش انتقال وزن و بار داربست به زمین را دارا است. لوله های داربستی به صورت تمایلی به سمت محل ساختمان نصب می شود و تقریبا طول لوله 6 متری بوده و در صورت نیاز به اضافه کردن طول لوله از بست های بُرِشی استفاده می شود.

 4-لوله های شمعی: لوله هایی هستند که بر روی ساختمان هم جوار روی و زمین قرار گرفته می شود.

5-لوله های ضخامتی: لوله هایی هستند که به صورت ضخامتی در سطح داربست ساخته شده که وظیفه اعتدال و جلو گیری از حرکت داربست را دارند.

6-بست دیواره آستانه ایی:  بست دیواره آستانه ایی لوله هایی هستند که در بین دو سطح به طور منظم با دیواره ،پنجره گره کوبی شده است که سبب کنترل شدن داربست به ساختمان می شود.

به این مقاله امتیاز دهید
به این مقاله امتیاز دهید