در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره قرار داد اجاره داربست به شما ارائه دهیم و نکات قرارداد اجاره داربست را بیان میکنیم . پس لطفا در ادامه مقاله همراه ما باشید.

از قرار دادهای مهمی که پیمانکارن ساختمان و یا اشخاصی که کارهای ساختمان سازی میکنند قرارداد اجاره داربست است. همانطور که میدانید داربست یکی از مهمترین ابزاری است که در ساختمان سازی در ارتفاع  و ساخت نما ساختمان از آن استفاده میشود . و همچنین داربست فلزی باعث ایجاد امنیت کارگران و حتی عابران پیاده میشود . میتواند امنیت محوطه کاری ساختمان را نیز تامین کند.

داربست ها انواع مختلفی دارند مثلا فلزی و یا چوبی هستند . که ابزار مناسبی برای کار کردن و ساختن ساختمان در نقاط دشوار و دوردست هستند و نقش تکیه گاه را دارند. موارد استفاده از داربست ها اکثرا در ساخت و ساز نماکاری ،نقاشی ساختمان و سیمان کاری و غیره .. می باشد. از آن‌جایی که تهیه ابزارهای اینچنینی هزینه‌هایی در بر دارد و اینکه فقط یک بار و فقط در مرحله انجام هر پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد که خرید آن برای هر ساختمان کار به صرفه‌ای نیست. به همین دلیل است که بسیاری از پیمانکاران تمایل دارند با تنظیم نمونه قرارداد اجاره داربست ، از شرایط اجاره آن استفاده کنند و برای آن بازه زمانی که به داربست نیاز دارند، اجاره بپردازند. این کار به وضوح هزینه‌ها را کاهش خواهد داد و نیاز پروژه را برطرف می‌کند.

 

نکات قرارداد اجاره داربست

قرارداد اجاره داربست قراردادی است که موضوع اصلی آن اجاره دادن یا اجاره کردن داربست‌های چوبی یا فلزی است. در این قرارداد یک طرف شخصی است که مالکیت داربرست را در اختیار دارد و طرف دیگر شخصی است که داربست را برای مدت مشخصی اجاره می‌کند و می‌پذیرد که برای آن مدت مبلغی را برای اجاره بپردازد. در این شرایط شخص مستاجر برای مدت مشخص مالک منافع موجر ( شخص اجاره دهنده) می‌شود و می‌تواند از داربست برای انجام عملیات ساختمانی استفاده کند.

 

قرارداد اجاره داربست فلزی یا چوبی، چندان فرقی با هم ندارند. به طور کلی اجاره نامه داربست ، متن مکتوبی است که در آن درباره چگونگی ارتباط میان موجر و مستاجر و چگونگی اجاره دادن ملک توضیح داده می‌شود. اجاره نامه یا قرارداد اجاره داربست حکم یک سند معتبر قانونی را دارد که ارتباط میان طرفین را مشخص می‌کند و در صورت بروز مشکل می‌توانیم در دادگاه‌ها، شورای حل اختلاف یا مراجع قانونی به آن استناد کنیم.

بیشتر بخوانید...
لوله‌ های داربست

 

نگاه قانون به قرارداد اجاره داربست

 قرارداد اجاره داربست نوعی از قرارداد اجاره است و براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. عقد اجاره جز عقود معین است، زیرا قانون مدنی به طور صریح و مستقیم درباره عقد اجاره صحبت کرده است و در ماده‌هایی، چگونگی نوشتن قرارداد و همچنین نکات قرارداد اجاره داربست را توضیح داده است. قانون مدنی در تعریف عقد اجاره می‌گوید:

(اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر، مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره می‌گویند.)

براساس این تعریف، برای تنظیم این قرارداد لازم است که ۳ رکن اصلی آن، یعنی موجر، مستاجر و مورد اجاره حاضر باشند. براساس این تعریف از قانون مدنی، نمونه فرم خام قرارداد اجاره داربست صحیح است و ایرادی ندارد و می‌توانیم آن را تنظیم کنیم. از طرف دیگر، ماده ۱۰ قانون مدنی نیز درباره عقد قراردادهای خصوصی می‌گوید که محدودیتی برای این قراردادها وجود ندارد و فقط لازم است که در تنظیم قراردادها قوانین به درستی رعایت شوند.

 

ماده ۴۶۷ قانون مدنی و اجاره ابزار و وسایل

در قانون مدنی قوانینی برای اجاره دادن هر چیزی مثلا ملک ابزار و وسایل وجود دارد که در ماده قانون 467 گفته شد که در این ماده قانون موارد اجاره میتواند اشیاء ،حیوان و یا انسان باشد . این قرار داد که بین دو نفر مالک یا موجر و مستاجر باشد که میتواند شرایط مد نظر هر دو طرف در آن قید شود و در صورت رضایت هر دو طرف میتوانند قرارداد را امضا کنند.

 

مدت اجاره در متن قرارداد اجاره داربست

از جمله شرایطی که ذکر آن بسیار در عقد هر گونه قرار داد مخصوصا قرارداد اجاره ابزار و وسایل مهم است زمان و مدت اجاره می باشد که هر دو طرف باید زمان مناسبی را انتخاب کنند و به توافق قطعی برسند حتی اگر مستاجر امکان این را بدهد که مدت زمانی که به وسایل اجاره شده نیازدارد بیشتر است میتوانند اعلام کنند که مدت قرارداد قابل تمدید است یا نه تا از بروز هر گونه مشکل و اختلاف جلوگیری شود. این قوانین در ماده قانون 469 قانون مدنی آمده است. اگر در عقد اجاره، زمان دقیق آغاز قرارداد ذکر نشده باشد شرع قرارداد را از زمان عقد قرارداد محاسبه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید...
لوازم جانبی داربست و آشنایی با نمونه های آن

 

ماده ۴۶۸ قانون مدنی می‌گوید: «در اجاره‌ی اشیا، مدت اجاره باید معین شود در غیر این صورت، اجاره باطل است.»

 

اجاره بها و نحوه پرداخت مبلغ اجاره در قرارداد اجاره داربست

محاسبه مبلغ اجاره بها به نسبت مدت زمان اجاره وسایلی که در اختیار مستاجر است ، می باشد. با صحبت در مورد مبلغ هر دو طرف به توافق هایی میرسد که در آن مشخص میکنند مبلغ اجاره چقدر باشد و نحوه پرداخت به چه صورت است . نحوه پرداخت میتواند به صورت هفتگی ماهانه و یا به صورت یک جا در ابتدا و یا انتهای قرار داد باشد که همه اینها طبق خواسته و شرایط هر دو طرف میتواند متغییر باشد و حکم ثابتی ندارد.

 

 

شرایط فسخ قرارداد اجاره داربست

همانطور که درقسمت های قبلی گفته شد عقد اجاره از عقود لازم و مهم است.

در صورتی که یکی از طرفین قرار داد بخواهد از آن بیرون بیاید نمیتواند این کار را انجام بدهد . موجر و مستاجر هر دو موظف هستند تا پایان مدت زمان قرارداد در آن باقی بمانند و به تعدا خود پایبند باشند.

 

اما به طور کلی چند مورد خاص برای فسخ قرارداد وجود دارد که در ادامه شرح خواهیم داد:

 

ماده ۴۷۶ قانون مدنی می‌گوید: «موجر باید مورد اجاره را بدون هیچ محدودیت، نقص و کاستی، در اختیار مستاجر قرار دهد. اگر داربست همان چیزی نباشد که در قرارداد درباره آن توضیح داده شده است، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.»

 

ماده ۴۷۸ قانون مدنی می‌گوید: «اگر داربست دچار نقص یا عیبی باشد که به کار مستاجر ایراد وارد کند، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند. اما اگر این نقص در روند کار ایرادی ایجاد نکند و مانع استفاده مستاجر نشود، فسخ صورت نمی‌گیرد.»

 

 

4.5/5 - (2 امتیاز)
4.5/5 - (2 امتیاز)