در سازه های انواع داربست فلزی که هر کدام از نوع ساختار و کارکرد آن ها کاربرد دو چندانی را دارند و این روند در انواع داربست فلزی برای فعالیت های ساختمانی بسیار مناسب است , و در هر شرایط از تقویت سازی سازه های داربستی برا انجام عملیات ساختمانی بهره برداری می شود , به طور عمده داربست فلزی برای استحکام سازی و هم چنان توامند بودن یک ساختمان و یا آپارتمان بسیار بزرگ به صرفه و مطلوب می باشد.

در ادامه به دلایلی می توان گفت که انواع های مختلفی و بسیاری در این نوع از داربست ها وجود دارد اما لازم به ذکر است که قبل معرفی انواع این داربست ها باید به نوع جنس آن ها و میله های که قابلیت توانمند بودن آن را دارند توضیح بدهیم چرا که با در نظر داشتن این ضوابط ها در بازسازی و نیرو دهی ساختمان از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

همین طور از دارا بودن میله های ساختمان برای سازه های داربستی بسیار مفید و پُر کاربرد است و پنهای آن ها از از آهن ، فولاد و چوب ساخته‌ شده است , برای بهره وری از داربست ها باید از با تعادل داشتن آن و مستحکم بودن آن و همین طور قابلیت طاقت وزن کارگران ساختمانی و از مواد های اولیه دیگه در منافع ساختمانی قرار گرفته روی آن اطمینان حاصل کرد.

مورد هایی که در زیر دسته بندی شده‌ اند از مهم‌ ترین و هم چنان از رایج ترین انواع داربست‌ های مورد بهره برداری شده در صنعت های ساخت و ساز هستند:

  • داربست منفرد یا تک
  • داربست بورد
  • داربست تثبیت شده
  • داربست کویک استیج

این موارد مثال زده شده در ادامه به شما تشریح خواهیم کرد و از مزایا و معایت این نوع داربست ها برای شما مثال خواهیم زد.

بیشتر بخوانید...
نصب داربست در محرم

انواع داربست فلزی نوع تک

داربست تک یکی از رایج ترین انواع داربست فلزی است و  به طور قطعی در ساختمان های آجری و سنگی که احتمال حفره ایجاد کردن دیواره برای برپایی تکیه گاه وجود دارد مورد استفاده قرار‌ گرفته می شود. داربست نوع تک حاویِ لوله‌ های عمودی یا مقیاسی می باشد و لوله‌ های افقی یا لجر‌ ها و تیر عرضی‌ می‌ شود. میزان ها در واقع پی در پی بودن از اجزای بر خاسته هستند که به رو به روی دیوار به زمین پیوسته شده‌ اند.

این اجزای افقی در فاصله های 2 تا 5/2 از یک دیگر و با فاصله 2/1 متری رو به روی دیوار نصب می‌ شوند. قسمت های افقی طولی که لجر نامیده‌ می‌ شوند به منظور اتصال این میزان ها در فاصله های قائمی به ابعاده: 2/1 تا 5/1 متری مورد استفاده قرار گرفته می شوند. یکی دیگر از قسمت داربست‌ های نوع تک در این نوع از سازه های ساختمانی تیر های عرضی در موضوع ساخت و ساز هستند که از یک سو در داربست به لجر‌ ها اتصال داده شده و از جهتی دیگر نیز به دیواره ها اتصال داده می‌ شوند. این نوع از تیر های عرضی هم در فاصله های 2/1 تا 5/1 متری نصب می‌ شوند.

داربست فلزی تک

داربست نوع بورد

این نوع داربست ها که از انواع داربست فلزی کوچک و قابل جا به جایی هستند که در محیط های داخلی بسیار مورد استفاده قرار گرفته می شوند. در داربست‌ های نوع بورد یا تخته ایی ، بستری که کارگران در آن مشغول به کار هستند به واسطه تیر‌ های افقی و عمودیِ قابل حرکت ، محافظت می‌ شود و‌ می‌ توان ارتفاع این جایگاه را تغییر داد.

بیشتر بخوانید...
شستشوی نمای ساختمان با واترجت

علاوه بر این در آخر یک تیر‌ های عمودی برای تحرک کل داربست نیز چرخ‌ هایی مد نظر گرفته شده است. این نوع از داربست به دلیل پویا بودن آن ابعاد نسبتا کوچیکی که دارند برای کار در محوطه های داخلی همانند رنگ‌ کاری و تعمیرات تا ارتفاع حدوداً 5 متری بسیار مطلوب و به صرفه هستند.

داربست فلزی نوع برد

داربست تثبیت شده

داربست‌ های تثبیت شده از فلز و فولاد ساخته شده که با استفاده از متصل کننده ها و چهار چوب هایی خاص به یک دیگر اتصال داده می‌ شوند. انواع داربست‌ فلزی طبق یک دستور العمل ساده سر هم‌ اعمال می‌ شوند و به سادگی می‌ توان آن را از بازار مهیا کرد.

در این نوع از داربست ، بستری که کارگران روی آن فعالیت‌ می‌ کنند به طوری طراحی شده است که‌ می‌ توان اوج ارتفاع آن را تغییر داد. در انواع این داربست که ارتفاع زیادی دارند از تیر‌ های انحنا دار برای مستحکم کردن بیشتر استفاده‌ می‌ شود.

انواع داربست فلزی تثبیت شده

داربست کویک استیج

سیستم داربست کویک استیج با بهره وری از فولاد گالوانیزه آماده و ساخته می‌ شود. باز و بسته کردن این نوع از داربست‌ های فلزی با توجه به راهنمای آن و همین طور بدون دردسر صورت‌ گرفته شده است. هم چنان که در مطلب بالا گفته شده انواع داربست فلزی برای پروژه‌ های بزرگ و کوچک بسیار کاربرد و مفید است. این داربست با در نظر گرفتن به سیستم متصل‌ کننده ی بسیار با دوام می‌ تواند جانشین بسیار مناسبی برای انواع داربست‌ ها باشد. این نوع از داربست را‌ می‌ توان در ارتفاع‌ های متفاوت ساخت و به کار برد.

1/5 - (1 امتیاز)
1/5 - (1 امتیاز)