از دسته داربست های معلق در واقع داربست هایی هستند که به دیوار های ساختمان مُتَکی شده و در  جایگاه هایی که برپا سازی داربست از سطح زمین غیر ممکن است، مورد استفاده قرار گرفته می شود. این نوع از داربست ها در سطح ساختمان به صورت یک سکو بیرون زده و به همین دلیل به آن ها داربست معلق یا سکوی پیش آمده گفته می شود. این نوع از داربست ها از تجهیزات مفید و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. با توجه به اینکه هدف استفاده از این داربست , انواع مختلفی از آن ها در دسترس هستند داربست های معلق از انواع خاص و متفاوت در داربست‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان‌ سازی است , این نوع داربست ها تحت شرایط قشر خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. و در کار با آن ‌ها باید نکته های مفهومی را مورد توجه قرار دارد.

در ادامه این مطلب با نوعی از داربست معلق و شرایط و الزامات در داربست سیما ساز و استفاده از آن را‌ می‌ پردازیم. داربست‌های معلق علاوه بر اینکه در بعضی از انواع داربست ها که بر روی پایه‌ هایی سفت و محکم شده‌اند، تکیه به زنجیرهایی فلزی وصل هستند که آن را به صورت معلق در فضا نگه‌ داشته می شود. این نوع از داربست‌های معلق به صورت دستی یا ماشینی بالا و پایین‌ می‌رود. برای حرکت کردن این نوع داربست‌ها بهتر است به بالا و پایین و ناشی از برخورد ‌های شدید به دیوار چرخ‌ هایی در ارتباط با دیوار برای این داربست‌ها در نظر گرفته‌ می شوند این چرخ‌ها با آسان سازی حرکت در داربست های معلق، موجب اثبات آن می‌شود.

داربست های معلق نماس ساختمان

انواع داربست های معلق

این نوع  از داربست نیز علاوه بر ساختاری به چند دسته تقسیم می شوند. نوع سهولت آن دقیق ‌ترین و پرکاربرد ترین داربست معلق مورد استفاده در ساختمان‌ سازی های دور و اطراف است. داربست معلق چند طبقه و انعطاف پذیر نیز از انواع داربست‌های معلق هستند که در پروژه ‌های ساخت ‌و ساز مورد استفاده قرار گرفته می شود.

بیشتر بخوانید...
بام موقت با داربست | چگونه بام موقت با داربست را نصب کنیم؟

داربست‌ های معلق از لحاظ شکل و شمایل و نما نیز انواع مختلفی دارند. داربست ‌های معلق گوشه ‌ایی یا اِل L شکل و داربست‌های معلق قوس دار و دایره ‌ایی از جمله مهم‌ ترین ‌های آن هستند. در داربست معلق چوب وجو دارد که به طور معلق از سقف به کمک طناب یا سیم و یا حتی به زنجیر آویزان است و در صورت نیاز قابلیت آن جا به جایی به سمت بالا یا پایین را در خود دارد. این نوع داربست قاعدتا برای کار های تعمیراتی ، نقاشی و برخی از کار ها از این قبیل مورد استفاده قرار گرفته می شود.

داربست ‌های معلق علاوه بر دقت دقیق ساختار خواص فیزیکی که دارند برای استفاده‌ های مختلفی مورد واقع قرار گرفته می شود. این نوع از داربست ‌ها حدودا به طور عمده در ساختمان ‌های بلند که امکان مورد استفاده از انواع معمولی داربست وجود ندارد به کار برده‌ می‌شوند. برای نمونه‌ می‌توان به بعضی از عملیات ‌های سبک ساختمان همچون رنگ ‌کاری، تعمیرات و تمیز کردن شیشه‌ های برج ‌ها می توان اشاره کرد.

داربست های معلق

مزایا و معایب داربست‌ های معلق

با بهره گیری از داربست ‌های معلق اگرچه نکته های مثبت زیادی در پی دارد اما ویژگی ‌های ساختاری مطبوع آن محدودیت ‌هایی را نیز برای آن در نظر داشته است. و بدون تردید نبود اشغال فضا در زمان انجام کار و اجرای این نوع از داربست ها و همچنین عدم به وجود وارد آوردن آسیب های جدی به دیوار های ساختمان مد نظر از مهم‌ترین مزیت ‌های این نوع از داربست ‌ها به شمار می‌ آید. در ادامه این مقالات به مهم‌ ترین مزایا و معایب این نوع از داربست اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید...
بایدها و نبایدها در ایمنی داربست !!!

مزایا

  • سرعت اجرای بالایی به ویژه در ساختمان‌های بزرگ
  • انعطاف پذیری بالا و امکان استفاده از آن در مقیاس و اندازه ‌های کوچک و بزرگ
  • هزینه کمتر در مقایسه کردن با بیشتر انواع داربست
  • بسیار مطلوب برای ساختمان‌ های عظیم
  • متناسب برای اجرای ترفند ‌های سبک ساختمانی
  • پوشش سطح خیلی زیاد در مسیر استوار

 

معایب

  • اجرای آن تنها در ساختمان‌ های بزرگ قابل توجه است.
  • نبود اجرای عملیات ‌های سنگین ساختمانی روی سطح
  • محدودیت های زیاد در بارگذاری کردن
  • پوشش سطح کم در مسیر افقی

داربست های معلق ساختمانی

اقدامات لازم برای استفاده از داربست های معلق

با بر عهده گرفتن داربست‌های معلق باید مطابق با یک سری از اصول و الزام ها را صورت گیرد تا میزان خطر استفاده از آن را به حداقل برساند.

  • قبل از نصب کردن داربست معلق باید این بازدید را از محل استقامت صورت گیرد و هدف استفاده از آن تثبیت شود.
  • در نصب و راه ‌اندازی کردن آن حتما باید از افراد مجرب استفاده کرد.
  • بعد از نصب باید از سفت بودن اتصالات اطمینان خاطر داشت.
  • بررسی نمودن سالم بودن ترمز امنیتی در داربست‌های معلق قبل از شروع به کار اجباری است.
  • سیستم ‌های جلوگیری از اُفول افراد نباید به داربست بسته شود اینکه باید به یک طناب نجات مخصوص بسته شود.
به این مقاله امتیاز دهید
به این مقاله امتیاز دهید